Presse

 

(Solo)

 

« … supremely refined, elegant, cerebral musician...»

Natasha Gauthier, The Ottawa Citizen

 

«… brilliant musician who weaves an unforgettable aural tapestry… solid lute technique … impeccable phrasing. A treasure. »

Tiina Kiik , The Whole Note

 

«... sûreté des attaques, sens du rythme, finesse des nuances, intuition du phrasé, beauté des couleurs... autant de qualités qu’il possède à un degré élevé.»

Bertrand Guay, Le Soleil

 

«... exquisite phrasing and timing. ...spiritedly played and with equal subtlety of both local phrasing and harmonic colouration.»

Stephan Bonfield, Calgary Herald

 

“… Bergeron’s tone remains full and assured throughout… this recording is a welcome addition to a small selection of recordings devoted to the Scottish repertoire. ” Jim Stimson, Lute Society of America Quarterly

 

«Sylvain Bergeron joue tout cela avec qu’il faut de sensibilité et de musicalité pour que cet aimable divertissement puisse émouvoir avec ce brin de mélancolie si caractéristique des airs britanniques de l’époque.»

Alain Derouane, CRESCENDO 95

 

«Sylvain Bergeron s’adapte bien à la diversité des couleurs et aborde ce voyage musical avec profondeur et conviction.»

Jean-Luc Bresson, Le Joueur de Luth

 

(Ensemble)

 

«Dans la cantate, comme dans Water Music, les couleurs obtenues par le chef notamment en association avec le luthiste Sylvain Bergeron, furent inouïes, au sens propre.»

Christophe Huss, Le Devoir, Concert Leonardo Garcia Alarcon//Les Violons du Roy

 

«Et quelle manière princière de faire vivre les mouvements lents... la soliste lovant ses phrases dans un écrin orchestral parfait, avec une mention spéciale pour le luthiste Sylvain Bergeron dans le Largo du BWV 1056.»
Christophe Huss, Le Devoir, Concert Isabelle Faust/Jonathan Cohen/Les Violons du Roy

 

«... coup de chapeau particulier aux artisans du continuo, dont Sylvain Bergeron à l'archiluth et Mélisande McNabney au clavecin.»

Christophe Huss, Le Devoir, Concert Jean-Guihen Queyras/Les Violons du Roy

 

«Two first-rate lute players, Nigel North and frequent Festival guest Sylvain Bergeron, added extremely stylish playing. Their demonstration of the value of the lute was in fact the evening’s musical highlight.» David Gordon Duke - Classical Voice North America

 Les Voix Humaines Hume program, Early Music Vancouver 2015

 

«...Sylvain Bergeron, la classe incarnée à l’archiluth et à la guitare baroque...»

Christophe Huss, Le Devoir, Concert Maurice Steger/Les Violons du Roy

 

«In the continuo section, theorbist Sylvain Bergerson surrounded the soloists with a halo of atmospheric figuration, especially in the solo motet Nigra Sum.»

Monteverdi Vespers, Apollo’s Fire, Cleveland, William Fazekas, clevelandclassical.com

 

« De la quinzaine d'instruments se détachait le commentaire richement orné de Sylvain Bergeron à l'archiluth.»

Festival Montréal Baroque , Claude Gingras, La Presse

 

«It's made up of solid and experienced early music players... with the continuo nicely filled out by Alexander Weimann and the incomparable Sylvain Bergeron on lute and theorbo. You feel as well the rich theorbo sound, due to the expert playing and rich, full, recorder sound.» Scarlatti: Disperato Amore, Matthew White , Les Voix Baroques (Analekta), Rick Philips, CBC Toronto

 

«...Sylvain Bergeron was exceptional on both guitar and the lute...»

Rob Hubbard, St-Paul Pioneer Press, Minnesotta, (Récital Suzie LeBlanc)

 

« A set of French songs, expertly accompanied by lutenist Sylvain Bergeron, was especially exquisite. ”

Richard Todd, The Ottawa Citizen (Récital Emma Kirkby)

 

«Les musiciens qui l'entouraient méritent les plus grandes éloges, en particulier le théorbiste Sylvain Bergeron.»

Claude Gingras, La Presse (Récital Jordi Savall)

 

«It's made up of solid and experienced early music players... with the continuo nicely filled out by Alexander Weimann and the incomparable Sylvain Bergeron on lute and theorbo. You feel as well the rich theorbo sound, due to the expert playing and rich, full, recorder sound.»

Disperato Amore, Matthew White , Les Voix Baroques (Analekta) Rick Philips, CBC Toronto

concerts

automne 2017-hiver 2018

Récital solo, Chapelle Saint-Louis, Montréal, 24 septembre

 

Arion, Salle Bourgie, 5-6-7-8 octobre

 

Toronto Masque Theather, Trinity Saint-Paul Church, Toronto, 20-21 octobre

 

I Musici, Salle Bourgie, 26 octobre

 

Les Violons du Roy, Palais Montcalm, 16 octobre

 

Les Violons du Roy, 17 octobre, Salle Bourgie

 

Récital solo, The Classical Guitar Society of Calgary, 24 novembre

 

Récital solo, Edmonton Classical Guitar Society, 25 novembre

 

Vincent Lauzier, Mathieu Lussier, Salle Bourgie, 18 janvier 11h

 

Les Violons du Roy, Palais Montcalm, 28 février, 1er mars

 

Les Violons du Roy, Maison Symphonique, 3 mars

 

Orchestre CNA, 7-8 mars

 

Opera Atelier, Elgin Theather Toronto, 19-21-22-24-27-28 avril

 

Récital avec Hélène Brunet, soprano Chapelle Saint-Louis, 16h-19:30, 5 mai